Geschiedenis van het bedrijf

  • In 1973 was de eerste fase van de werkzaamheden in de Eemshaven afgerond. Op 7 juni van dat jaar werd de Eemshaven geopend door Koningin Juliana.

    Met de toenmalige MS Stadt Borkum werden alleen passagiers vervoerd. Via een houten loopplank over de dijk en via een ponton kwamen de mensen toen aan boord. Later kwamen er nog meer schepen zoals de MS Nordlicht(I), Poseidon en Rheinland(III). Deze schepen werden niet alleen gebruikt voor de veerdienst naar Borkum maar ook voor de in die tijd zeer populaire “Butterfahrten”. Door veranderingen in de douanebepalingen in 1983 was het vanaf die tijd voor AG Ems niet meer interessant om door te gaan met deze Butterfahrten en is men zich meer gaan toeleggen op de veerdienst.

  • In 1976 kwam de eerste klant naar de Eemshaven: Sinds 1 mei 1976 heeft de rederij AG Ems een vestiging in de noordelijkste haven van Nederland, de Eemshaven. Het bedrijf kreeg de naam BORKUMLIJN. Daarmee was AG Ems het eerste bedrijf dat zich in de Eemshaven vestigde. Aan het Doekegatkanaal  werd een kleine terminal gebouwd met een oppervlakte van 5.000 m2.

  • Er is nog wel geprobeerd om in 1977/1978 een lijndienst op te zetten naar het Deense Esbjerg en Zweedse Göteborg. Daarvoor werd in Japan het schip MS Emsland gebouwd. Deze lijndienst was speciaal gericht op het vracht(wagen)verkeer maar door het inzakken van de economie was deze dienst geen lang leven beschoren.

  • Ook werd in die tijd de BORKUMLIJN omgezet naar een Besloten Vennootschap.Op 8 juni 1978 werd AG Ems-Nederland BV opgericht. De naam BORKUMLIJN werd echter behouden mede voor de herkenbaarheid en is nog steeds terug te vinden in het bedrijfslogo.

  • Doordat men zich meer en meer toelegde op de veerdienst naar het eiland Borkum, door middel van o.a. beursbezoeken op de vakantiebeurs in Utrecht en andere reclame-uitingen stegen de passagiersstromen dusdanig dat men al gauw aan de bouw van een compleet nieuwe terminal dacht. In 1983 werd begonnen met de voorbereidingen en na onderhandelingen over de erfpachtprijs met het Havenschap Delfzijl/Eemshaven werd besloten om optie te nemen op een grondstuk van  3 ha. De nieuwe terminal werd gebouwd en vergde een totale investering van hfl. 6.500.000.   

  • De feestelijke opening van de nieuwe terminal, vond plaats op 1 juni 1985 en werd verricht door Bondspresident Richard von Weizsäcker en ZKH Prins Claus der Nederlanden. Vanaf die dag was het niet alleen mogelijk om passagiers te vervoeren maar was tevens de mogelijkheid geschapen om vracht- en personenauto’s te transporteren. De eerste jaren werd alleen in de zomermaanden gevaren. In de winter was de terminal dan gesloten.    

  • Vanaf 1993 werd de dienstregeling aangepast naar meer afvaarten. Ook in de wintermaanden was Borkum vanaf die tijd vanuit de Eemshaven bereikbaar.

  • Het 25-jarig jubileum, in mei 2001, viel samen met de ingebruikneming van de catamaran MS Polarstern. Het schip werd bij die gelegenheid voorgesteld aan de Nederlandse cliëntèle.

  • Mede door de positieve uitstraling die AG Ems-Nederland BV geeft aan de Eemshaven en aan de Provincie Groningen mocht het bedrijf zich in 2002 verheugen op een nominatie van Onderneming van het jaar 2002 van de Provincie Groningen.

  • De aantallen passagiers en auto’s hebben zich sinds 1985 meerdere malen verdubbeld.  Het wegvallen van de grenzen binnen Europa, de goede wegverbinding naar de Eemshaven en de invoering van de Euro hebben hier zeker toe bijgedragen. De aantallen laten een zeer explosieve groei zien. Er is de laatste jaren dan ook gebleken dat door dit zeer grote opkomen de huidige terminal,  na 18 jaar, al weer uit haar jasje is gegroeid. Inmiddels wordt er dan ook bekeken wat de eventuele mogelijkheden zijn voor een verplaatsing en nieuwbouw van een compleet nieuwe terminal in de Eemshaven.