Ombouw MS "Münsterland"
MS “Münsterland” is omgebouwd tot LNG-veerboot. Daarmee is het naast MS “Ostfriesland” (ombouw 2015) en MS “Helgoland” (nieuwbouw 2015) het derde schip van de vloot dat op het milieuvriendelijke gas (liquified natural gas, LNG) vaart. Sinds 9 april j.l. is de veerboot weer in de dienstregeling opgenomen. Naast de innovatieve techniek aan boord kunnen passagiers zich ook verheugen op de moderne salons; het interieur van de veerboot is namelijk ook compleet vernieuwd. De ombouw werd gesubsidieerd door het Duitse ministerie voor verkeer en digitale infrastructuur.
Het project werd gefinancierd met 4,1 miljoen euro door het federale ministerie van vervoer en digitale infrastructuur in het kader van de uitvoering van de mobiliteits- en brandstofstrategie (MKS) van de federale regering. De financieringsmaatregel werd gecoördineerd door NOW GmbH.
Welkom aan boord!
MS "Münsterland" terug in actie
Stap voor stap
AG "EMS" gaat opnieuw voor LNG-technologie
Bedrijvengroep gaat met derde LNG-schip voor duurzaamheid
Donderdag 4 juli 2019 werd het officieel: MS "Münsterland" van de rederij Aktien-Gesellschaft "EMS" uit Emden wordt bij de Nederlandse scheepswerf Koninklijke Niestern Sander BV in Delfzijl, onderdeel van de Wagenborg Groep, omgebouwd tot LNG-schip. Dr. Bernhard Brons, directeur van AG "EMS" benadrukt: "Als First Mover willen we met de tweede ombouw in onze Borkum-vloot opnieuw aangeven dat we in de Duitse scheepvaart duurzame milieuprestaties hoog in het vaandel hebben staan." MS "Münsterland" is nu al het derde LNG-schip binnen de AG "EMS" Groep.
De rederij gaat daarbij opnieuw voor LNG, Liquefied Natural Gas, en een innovatief concept dat ook al bij MS "Ostfriesland" werd toegepast: terwijl het schip nog in de vaart is, wordt op de werf al het nieuwe achterschip met de nieuwe installatie op vloeibaar gas gebouwd. Hierdoor blijft uitval van de veerdienst naar Borkum tot een minimum beperkt. Wietse Holmann, algemeen directeur van Koninklijke Niestern Sander BV stelt: "Er moest flink worden onderhandeld, maar uiteindelijk hebben we in eerlijke, open gesprekken een goed resultaat bereikt."
Het nieuwe, ietwat aangepaste machineconcept is gebaseerd op een diesel-gas-elektrische (Dual Fuel) aandrijving met 360° draaibare elektrische pods. Dit zijn twee propellerinstallaties die voor maximaal manoeuvreervermogen zorgen en die door de machine van energie worden voorzien. "Met MS "Ostfriesland" hebben we inmiddels veel ervaring opgedaan. Met deze geoptimaliseerde versie kunnen we opnieuw toonaangevend zijn qua milieuprestaties", aldus Claus Hirsch, technisch inspecteur bij AG "EMS". Door de ombouw wordt de uitstoot van kooldioxide met 20% verlaagd en die van stikstof- en zwaveloxiden zelfs met ruim 90%; fijnstof wordt zelfs bijna helemaal vermeden.
Doordat er voor LNG-brandstof en de aandrijving meer ruimte nodig is, wordt het achterschip 15 m langer. Daardoor komt er ruimte voor ca. 15 extra personenauto's, evenals twee nieuwe salons en een groter zonnedek. Brons voegt hieraan toe: "Dit betekent dat we in de toekomst nog beter aan de wensen van de gasten kunnen voldoen. Nieuwe en gemoderniseerde salons, een nieuw gastronomieconcept, een ruimte voor gezinnen, twee rokerslounges evenals een lift voor mensen die minder goed ter been zijn zorgen voor meer comfort." Hiervan profiteren niet alleen de vakantiegangers, maar het maakt ook het gezamenlijke aanbod met spoorpartner Arriva aantrekkelijker. Bedrijfsleider Rolf Bouwman van de Borkumlijn licht toe: "Al in het eerste jaar na ingebruikname van de spooraansluiting is het aantal passagiers van Groningen naar Borkum en vice versa aanmerkelijk toegenomen."
Binnenkort wordt begonnen met de bouw van het nieuwe achterschip. Vooralsnog moeten echter enkele bestellingen van grote componenten in gang worden gezet, want de levertijd op maatproducten voor machine en LNG-tank is behoorlijk lang. Volgens planning wordt MS "Münsterland" vanaf 1 september 2020 uit de vaart genomen. Dan volgt het zogenaamde huwelijk van het nieuwe achterschip en het bestaande voorschip. "We gaan ervan uit dat het schip op 28 februari 2021 weer in de vaart wordt genomen", licht Brons toe.
Met het bouwproject is een bedrag van 17,5 miljoen euro gemoeid. Voor de nieuwe LNG-installatie werd voor het eerst een subsidie van de Duitse staat toegezegd. Het BMVI-subsidieprogramma heeft tot doel het gebruik van Liquefied Natural Gas (LNG) in de scheepvaart te stimuleren. De subsidies zijn beschikbaar op basis van het mobiliteits- en brandstofbeleid. Staatssecretaris Enak Ferlemann hierover: "Met deze eerste toezegging van steun geven we het startschot voor de uitrusting en ombouw van zeeschepen naar een milieuvriendelijke voortstuwing. Daarmee ondersteunen we reders om uitstoot door de scheepvaart te reduceren. Tegelijkertijd zorgt onze subsidie voor een snellere omschakeling naar een minder verontreinigende brandstof."
Parlementslid Johann Saathoff voegde toe: "Er is inmiddels een nieuwe milieubeschermingswet in de maak. Daarom is het minimaliseren van uitstoot enorm belangrijk. Voor een gebied met schone lucht, zoals Borkum, biedt dat aanzienlijke voordelen."
Gedeputeerde Staaten Henk Staghouwer onderstreepte: "We zijn heel blij met dit belangrijke Duits-Nederlandse project en onderstrepen daarmee de grensoverschrijdende samenwerking binnen Europa."
Emden, 4 juli 2019
Bij Koninklijke Niestern Sander BV in Farmsum/Delfzijl is gestart met de productie van het ombouwproject van de Borkum-veerboot MS Münsterland. Want terwijl de MS Münsterland nu nog gewoon tussen de Eemshaven en het Waddeneiland Borkum heen en weer vaart, wordt in Farmsum het nieuwe achterschip met de nieuwe milieuvriendelijke technologie gebouwd. Het is de bedoeling dat de MS Münsterland vanaf Pasen 2021, als LNG-schip, weer passagiers naar het eiland Borkum zal brengen.
Terwijl de roll-on-roll-offveerboot MS "Münsterland" nog in de vaart is voor het vervoer van en naar Borkum, wordt op de werf Koninklijke Niestern Sander in Delfzijl al gewerkt aan een nieuw achterschip met een compleet nieuwe technologie. Nadat de speciale gastank van het bedrijf Wärtsilä na een reis van circa een maand over zee begin augustus op de werf aankwam, werd deze al na twee weken op sectie 310 geplaatst.
Nadat de MS “Münsterland” is doorgezaagd en het oude achterschip is verwijdert, wordt de romp weer aan het nieuwe achterschip vastgelast. Vervolgens worden alle kabels, leidingen en componenten weer met elkaar verbonden. De nieuwe technische installatie met gastank en Wärtsilä-motoren is hierin geïnstalleerd.
Wat een prachtig kerstcadeau voor AG "EMS": de testvaart van MS "Münsterland", die een dag eerder had plaatsgevonden, is zeer positief verlopen.
Daarbij werden diverse technieken getest. Zo werd er voor het eerst gevaren met de nieuwe brandstof LNG (Liquefied Natural Gas) en werd de nieuwe installatie in de machinekamer in gebruik genomen. "Dat is altijd een spannend moment," aldus AG "EMS"- inspecteur Claus Hirsch. In het nieuwe achterschip zijn alle componenten van de nieuwe aandrijfinstallatie ondergebracht: de gastank, generatoren, elektrische aandrijfmotoren, de Azignel-propellers en de hulpaggregaten. "Nu kunnen we gaan finetunen, en de afzonderlijke componenten perfect op elkaar afstemmen," vervolgt Hirsch. Ook kapitein Dirk Saathoff is blij: "De vaareigenschappen en de wendbaarheid van het 15 meter langere schip zijn heel goed."
Net zoals eerder op de MS "Ostfriesland” is gebruik gemaakt van een LNG-tank type C. Deze bestaat uit een binnentank en een buitentank die extra bescherming biedt. Door vacuumisolatie tussen de beide tanks ontstaat een consistente omgevingsverhouding. LNG wordt namelijk bij -162° C en een druk van 5 bar opgeslagen. Het formaat van de speciale tank is nieuw, want anders dan bij MS "Ostfriesland", die over een geometrisch volume van 45 m³ beschikt, heeft de tank van MS "Münsterland" een inhoud van 53 m³. Door de binnendiameter van de binnentank te vergroten en de isolatiewaarde te verbeteren, ontstond een groter volume en kon met een dunnere laagdikte worden volstaan. "We konden de gasventielunits (GVU's) nu in de tankruimte onderbrengen. Daarmee besparen we ruimte in de machinekamer,” licht projectleider Michael Baumfalk toe.
MS "Münsterland" is het derde schip in de AG "EMS"-groep dat met het milieuvriendelijke LNG wordt aangedreven. De afkorting LNG staat voor Liquefied Natural Gas. Dit gas bestaat uit methaan en wordt gekoeld tot -162° C. Met LNG is het mogelijk om stikstofoxide en zwaveloxide met 90% te verminderen en kooldioxide met 20%. Fijnstof wordt zelfs vrijwel volledig vermeden. "In de EU worden wij een First Mover genoemd, en dat willen we graag zo houden. Daarom willen we niet alleen de eerste zijn die inzetten op LNG, maar dit ook consequent doorontwikkelen," aldus AG "EMS"-directeur Dr. Bernhard Brons. MS "Münsterland” wordt tegen eind januari terug verwacht en gaat in de toekomst weer op de route Eemshaven - Borkum varen.
Het Duitse Ministerie voor Verkeer en Digitale Infrastructuur heeft opdracht gegeven voor dit project in het kader van de transformatie van de mobiliteits- en brandstofstrategie van de bondsregering (MKS). Deze stimuleringsmaatregel wordt gecoördineerd door NOW GmbH.
Emden/Delfzijl, 4-1-2022 Aktien-Gesellschaft "EMS"
De ombouwwerkzaamheden aan de Borkum-veerboot MS "Münsterland" zijn bijna klaar en het schip heeft nu haar derde proefvaart achter de rug.
Het schip na de ombouw
Voorheen
Bouwjaar | 1986 |
Passagiers | 1.200 personen |
Aantal auto's | max. 70 |
Snelheid | 15,5 knopen |
Aandrijfvermogen | 2 x 1.300 |
Lengte | 78,70 m |
Breedte | 12,60 m |
Diepgang | 2,35 m |
Na de ombouw
Ombouw | 2022 |
Passagiers | 1.200 |
Aantal auto's | max. 75 |
Snelheid | 15,5 knopen |
Aandrijfvermogen | 2 x 1.500 kW |
Lengte | 94,00 m |
Breedte | 12,60 m |
Diepgang | 2,35 m |